fbpx
+36704584611 hello@babyforyou.hu

A táplálkozás fontosságát az egészségünkkel kapcsolatban azt hiszem nem szükséges vitatni.
Bár sokszor épp erre nem figyelünk eléggé, mert a felfokozott tempójú életvitelünkbe a gyors megoldások illeszkednek leginkább.

Azonban érdemes megválasztani, hogy mit eszünk, ugyanis a táplálék jelentheti az alapját az egészségünknek.

Léteznek ételek, amelyek nem támogatják a szervezetünket, sőt gyulladásokat, bélflóra leromlást, hormon egyensúlytalanságokat okoznak, viszont szerencsére bőven tudunk választani olyan táplálékforrásokat is, amelyek pozitív hatásokat váltanak ki.

Táplálkozási tanácsadóként és ugyanakkor egy átlagemberként tudom azt, hogy sokkal könnyebb egészségesen étkezni, ha ez nem jelent az ember számára nagy terhet, sem előkészületek, sem pedig költségek szempontjából.

Ezért mindig igyekszem olyan tanácsokat adni, amelyek egyszerűen követhetők.

A gyulladáskeltő élelmiszerek közül könnyen kiiktatható a csapvíz, ami tele van hormon- és gyógyszermaradványokkal. Érdemes összetett víztisztító berendezéssel szűrt vízre cserélni és ezt otthonról elvinni magunkkal, így hulladék sem keletkezik a műanyag palackok révén.

A másik nagyon egyszerű megoldás, hogy csökkentsük a lehető legalacsonyabb mértékűre a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását, tehát minden olyan terméket, ami gyártásból kerül ki és csomagolva van. Ezek az élelmiszerek a szervezet által nehezen feldolgozható adalékanyagokat, színezékeket tartalmaznak és nem utolsósorban tartósítószereket és transz-zsírokat is, amelyek károsak számunkra.

Milyen ételeket érdemes választani a pozitív oldalról?

8 egyszerűen beszerezhető vagy előállítható táplálék következik, amelyek támogatják az egészségedet, a bélflórád állapotát, a hormonháztartásodat, ezáltal pozitív szerepet töltenek be a termékenység-fokozó vagy babatervező étrendben.

Fermentálással készült savanyú káposzta:
A tejsavas érleléssel készült savanyú káposzta jó hatással van a bélflóránkra. Fogyasztásával probiotikumokat juttatunk be a szervezetbe, amelyek a bélflórán keresztül támogatják immunrendszerünket, metabolizmusunkat és a gyulladásokra adott reakciónkat.

Máj:
A máj egy kevésbé hangsúlyozott ún. superfood lehet a szervezet számára és a legolcsóbb multivitamin, ugyanis nagyon jó forrása a zsírban oldódó vitaminok bevitelének (A, D, K, E). Emellett különböző ásványi anyagok, jól hasznosuló vas, antioxidánsok és B-vitaminok találhatók benne. Heti 1-2X történő fogyasztása jó hatást gyakorol egészségünkre. A vashiányban szenvedők májfogyasztáskor C-vitamint is bevehetnek mellé, ezzel támogatva a vas felszívódását a szervezetben.

Só:
Bármilyen meglepő a SÓ ezen a listán, mégis van létjogosultsága. A jó minőségű sóban lévő ásványi anyagok fogyasztása támogatja az elektrolit háztartást, megfelelő hidratálást biztosít, segít a méregtelenítésben, emellett hozzájárul a csontok, a szív- és érrendszer egészségéhez, valamint hajunk és bőrünk ragyogásához. Nem utolsósorban pedig segíti az emésztésünket. A Himalája só az utóbbi időben megkérdőjeleződött, ezért választhatjuk helyette az Erdélyből származó Parajdi sót, amely 84-féle ásványi anyagot, valamint őstengeri iszapot tartalmaz.
Tegyünk az említett jó minőségű sóból egy kisebb (~2 dl) üvegbe, kb. az üveg negyedéig, majd öntsünk rá tisztított vizet és hagyjuk egy éjszakát állni. A kioldott sót tartalmazó folyadékból tegyünk egy teáskanálnyit egy pohár tisztított vízbe és igyuk meg reggelente.

Rezisztens keményítő:
A táplálékainkkal bevitt keményítők közül nem mindegyik szívódik fel, amit megeszünk. Létezik olyan változat, amelynek egy kis része változatlan formában áthalad az emésztőrendszeren, vagyis ellenáll, tehát rezisztens az emésztéssel szemben.
Ezt a típusú keményítőt rezisztens keményítőnek hívják, és úgy működik, mint egy oldható rost.
Több vizsgálatban kimutatták, hogy a rezisztens keményítőnek komoly egészségügyi előnyei vannak, mint pl. javítja az inzulin érzékenységet, csökkenti a vércukor szintet, az étvágyat, és jó hatást gyakorol az emésztésre, hiszen prebiotikus rostként viselkedik, így táplálja a jótékony baktériumokat a vastagbélben, és megnöveli a rövid láncú zsírsavak, például a butirát termelődését.
Ilyen élelmiszerek pl. a hűtött rizs, valamint a zöldbanán.

Zselatin vagy kollagén:
A hústermékek esetében általában a színhús fogyasztására fókuszálunk és elfelejtjük, hogy mennyi értékes tápanyag lehet a csontokban, bőrben, porcokban, inakban. Például az ezekből készült, hosszan főzött csontleves terápiás hatással bír a bélfal regenerálására, magas glicin tartalmú kollagén összetevője révén segíthet még az alvási problémák vagy szorongás leküzdésében, de jó hatással lehet az ízületeinkre, hajunkra, bőrünkre is.
Por formában már több helyen kapható jó minőségű kollagén vagy akár kollagénből nyert zselatin, de a legtermészetesebb bevitelhez kiváló megoldás a hosszú órákon keresztül főzött terápiás csontleves.

Kókuszzsír:
Bár legutóbb inkább ördögnek kiáltották a kókuszolajat, inkább megtévesztő volt a nyilatkozat, amire hivatkoztak. Tény, hogy magas telített zsírtartalommal rendelkezik, viszont ha a koleszterin szintünk vagy szív- és érrendszeri betegségek miatt félünk tőle, a kókuszolaj a jó, vagy védő HDL koleszterin szintet is emeli és emellett pedig számos előnyös hatással rendelkezik, ami összességében mégiscsak előnyére billenti a mérleget. Fontos, hogy organikus, nem hidrogénezett, kevésbé finomított változatot válasszunk és törekedjünk a kiegyensúlyozott fogyasztására.
A kókuszolaj közepes láncú telített zsírsavat tartalmaz, amely jó hatással van a metabolizmusra. Támogatja a hormon- és immunrendszerünket, növeli a termékenység szempontjából kedvező méhnyaknyák mennyiségét, valamint magas kapril- és laurinsav tartalma révén antimikrobiális hatással rendelkezik, segíthet akár a Candida elszaporodásának leküzdésében is.

Áfonya:
Főleg a vadon termő változat rengeteg előnyös hatással rendelkezik szervezetünk számára. Kiemelt antioxidáns és magas rosttartalma van, ezáltal segít küzdeni a szabad gyökök ellen, gyulladáscsökkentő hatása van és támogatja az emésztést.
Antocianin tartalma révén előnyös hatása lehet a cukorbetegség vagy inzulin rezisztencia visszaszorításában.

Kurkuma:
Vizsgálatok eredményeként a kurkumáról elmondható, hogy támogatja az immunrendszert, a máj méregtelenítő folyamatát, valamint segít leküzdeni a gyulladásokat. Különböző nőgyógyászati betegségekben is kutatták előnyös hatását, mint pl. az endometriózis vagy a PCOS.
Ha táplálékként visszük be, akkor a legjobb felszívódást úgy érhetjük el, ha a kurkuma port meleg olajba (pl. kókuszolaj) egy kevés őrölt bors kíséretében elegyítjük, majd ezt belekeverhetjük felmelegített kókusztejbe és ha szükséges, akkor kevés kókuszvirág cukor vagy juharszirup hozzáadásával finom “kurkuma latte” formájában elfogyaszthatjuk.

Guidi-Farkas Lilla

Funkcionális életmód-, táplálkozási és hormonegyensúly tanácsadó
Life coach, meddőségi szakértő

Forrás: saját tanulmányok, Kelly Brogan funkcionális terapeuta, Dr. Axe, Szendi Gábor cikkek